Voor wie wil zien hoe erg het in enkele jaren kan worden is Wokeland een absolute aanrader.
Ik vroeg de Coen de Jong wat hem heeft aangezet tot het schrijven van dit boek.
‘In 2020 viel me op dat, terwijl we in Corona-tijd zaten, er opeens een uitzondering werd gemaakt voor de Black Lives Matter demonstratie op de Dam in Amsterdam. Dat zette mij aan het denken. In de Verenigde Staten had de waanzin het kookpunt bereikt, maar ik kreeg pas in 2020 het idee dat de Nederlandse bestuurlijke elite de woke beweging aan het incorporeren was in de bestuurscultuur van Nederland. Dat nu via subsidies, politieke beïnvloeding van de media en intimidatie de publieke sector overgaat op de ‘woke’ ideologie zie ik als een project van de bovenlaag, die zelf geen ideeën meer heeft (anders dan bestuursstoelen warm houden en zich laten beïnvloeden door lobbyisten en multinationals). Die bovenlaag voelt zijn positie bedreigd door boze kiezers - die ze steevast als populisten aanduiden - en was mijns inziens op zoek naar een stok om een hond mee te slaan. Door ‘woke’ dogma’s te adopteren kan de bovenlaag zich idealistisch voordoen en de ‘witte’ volksmassa overal de schuld van geven. Vermoedelijk gaat dit grotendeels onbewust en een groot deel van de gemeenteambtenaren, hoogopgeleide D66 stemmers, leraren en universitair docenten die op twitter braaf de ideologische lijn volgen hebben vast de beste bedoelingen.
Mijn insteek voor het boek was dan ook: hoe dringen woke denkbeelden de instituties binnen en hoe ver is dat proces al?
Overigens ben ik vrij optimistisch gestemd: uit alle opiniepeilingen en onderzoeken van het Sociaal Cultureel Planbureau blijkt dat de Nederlandse bevolking het ‘woke’ gedoe volstrekt onbelangrijk vindt en dat de kiezer de zittende politici en ongekozen bestuurders ten diepste wantrouwt.’
Het boek richt zich weliswaar in de eerste plaats op een Nederlands publiek dat bekend is met de vele politieke partijen en omroepen, maar voor iedereen die geïnteresseerd is in het onderwerp zal het, neem ik aan, geen probleem zijn om zo nu en dan even iets te googelen. Achterin het boek staat een handige lijst met namen van personen die meerdere malen in het boek voorkomen.
Coen de Jong besteedt in het boek aandacht aan talloze onderwerpen waar het woke-denken opgeld doet, te veel om hier allemaal te bespreken.
Het mechanisme werkt als volgt: Woke activisten presenteren zich als slachtoffers of zeggen slachtoffers te vertegenwoordigen. Ze maken personen of instellingen verwijten (racistisch, transfoob, kolonialistisch enz.). Ze stellen eisen (ontslaan, spreekverbod, verwijderen enz.). Vervolgens buigen politici en bestuurders onder de morele druk (ze willen ‘aan de goede kant van de geschiedenis’ staan) en willigen de eisen zoveel en zo snel mogelijk in.
In België zien we trouwens exact hetzelfde mechanisme optreden. In mijn artikel Woke Brussel: Seksistische straatintimidatie liet ik zien hoe woke feministen klaagden over seksistische, racistische, kolonialistische, transfobe enz. uitingen in muurschilderingen waarop bekende stripfiguren te zien zijn.
De woke feministen eisten dat een aantal muurschilderingen zou worden verwijderd. Dat gebeurde weliswaar niet, maar tijdens drie ‘uitwisselingsmomenten’ kwamen 47 personen bijeen om erover te praten en er werd tenslotte €30.000 uitgegeven aan QR-codes bij die schilderingen waarin de betreffende voorstelling in de noodzakelijke context wordt gezet om de kans op trauma’s bij de toeschouwers te verkleinen, want het is blijkbaar schrikken geblazen met die muurschilderingen.
Deze muurschildering moet van de woke feministen verdwijnen, omdat het meisje (Fanny) met de hoepel naar hun mening ‘seksistisch’ is.
WOKELAND: ‘Wokeness uit zich in een hele waslijst aan opvattingen over onrecht, problematisering van ‘witheid’ en van ‘wit privilege’, de noodzaak tot dekolonisatie van de Nederlandse maatschappij, de last van het slavernijverleden, intersectioneel ‘kruispunt’ denken (wie én vrouw is én zwart én LHBT ervaart driemaal onrecht) tot queer theory (geslacht is een keurslijf). Centraal staat het idee dat al onze gedachten en communicatie macht en patronen van onderdrukking herbergen, die samenhangen met huidskleur, ras en ‘geleefde ervaringen.’’
Op de voorzijde van WOKELAND ziet u één van de bekendste leden van de woke-voorhoede in Nederland, de rapper Akwasi Owusu Ansah (Amsterdam 1988). We komen hem meerdere malen in het boek van De Jong tegen. Ik zal u eerst enige achtergrondinformatie geven.
De Volkskrant d.d. 16 december 2022: ‘Deze bekende Ghanese Ashanti-koningen en koninginnen wonen al jaren in de Bijlmer’
‘In Ghana kwamen de tot slaaf gemaakten meestal uit het binnenland. Ze waren bijvoorbeeld gevangengenomen door het machtige volk de Ashanti. De Ashanti-koningen verkochten hun gevangenen en met dit geld voerden zij oorlog tegen andere volkeren. Lang niet alle vorsten waren hier voorstander van. Maar de Nederlanders zagen de Ashanti als belangrijke bondgenoten. Ze waren afhankelijk van hen voor de goudhandel en slavenhandel.’
Akwasi is antiracist
Het feit dat Akwasi afstamt van een volk dat zijn Zwarte broeders en zusters tot slaaf maakten en verkochten is niet interessant in het woke-denken. Akwasi is Zwart in een wit land en dus een slachtoffer (ook al is hij miljonair) en hij is moreel superieur. Maar wat gebeurt er als een Zwart slachtoffer dader wordt, bv. door te dreigen met c.q. op te roepen tot geweld? De Jong schrijft onder de kop ‘Klucht rond vervolging Akwasi’ het volgende:
‘Het OM ‘[Openbaar Ministerie - MH] kwam ook in actie toen een aantal Nederlandse burgers rapper Akwasi aanklaagden nadat hij op 1 juni 2020 op de Dam voor een menigte van 10.000 demonstranten had gezegd: ‘Op het moment in november dat ik een Zwarte Piet zie, trap ik hem hoogstpersoonlijk op zijn gezicht.’ De officier van Justitie die de vervolging op zich nam, Jacobien Vreekamp, (…) sloot met Akwasi een overeenkomst waarin hij publieke excuses aanbood en een voorwaardelijke straf accepteerde. Akwasi – jarenlang een graag geziene gast bij DWDD [De Wereld Draait Door, zeer populair tv-programma in de jaren 2005-2020 – MH] – kwam wederom in opspraak nadat hij op 28 december 2020 een journalist van de EO [Evangelische Omroep – MH] bedreigde en diens apparatuur afpakte omdat de vragen in een interview hem niet bevielen. De EO wrong zich in allerlei bochten om het incident te sussen. Later doken nog oude tweets op van Akwasi met geweldsfantasieën in verband met Sinterklaasvieringen. Het OM achtte deze tweets strafbaar op grond van opruiing (artikel 131 van het wetboek van strafrecht) maar besloot niet te vervolgen omdat ze negen en twaalf jaar oud waren.’
Dat het woke-denken diep is doorgedrongen in de Nederlandse omroepwereld mag blijken uit het congres dat op 29 april 2022 door de NPO werd gehouden. NPO staat voor stichting Nederlandse Publieke Omroep.
De NPO is een sturings- en samenwerkingsorgaan met als taken: ‘Het bevorderen van de samenwerking en cohesie tussen de landelijke omroepen, de programmering van het media-aanbod, het verdelen van de budgetten voor de verschillende omroepen, het verzorgen van distributie, het ondersteunen van omroepen bij de ondertiteling, aankoop en verkoop van programma’s en tot slot het uitvoeren van zelfstandig onderzoek naar de kwaliteit en het imago van de platforms radio, televisie en internet.’
Maar misschien ook heeft Coen de Jong gelijk als hij zegt dat de Nederlandse bevolking het ‘woke’ gedoe volstrekt onbelangrijk vindt. Ik vrees echter, dat dat activisten, politici en bestuurders er voorlopig niet van zal weerhouden om door te gaan met hun heilige strijd voor Diversiteit & Inclusie.
WOKELAND geeft een helder inzicht in hoe een radicale voorhoede vat kreeg op de Nederlandse samenleving. In deze bespreking heb ik daar slechts enkele aspecten van kunnen belichten.
Misschien is het waar dat de situatie in België meevalt in vergelijking met die in Nederland. Maar dat maakt dit boek voor de Belgische lezer wellicht extra belangrijk, want er is geen enkele reden om aan te nemen dat het radicale woke-activisme zich iets aantrekt van de Nederlands-Belgische grens.
Om misverstanden te voorkomen, WOKELAND is niet geïllustreerd. Voor deze bespreking heb ik op internet illustraties gezocht om bepaalde zaken voor de Belgische lezer te verduidelijken. Ook heb ik aanvullende informatie gebruikt die niet in het boek staat. Dat betreft met name de achtergrond van Akwasi, een van de bekendste voormannen van het woke-activisme in Nederland.
Martin Harlaar