Filip Smet
Paul Van Aelst
Non-fictie
  • 23 keer bekeken
  • minuten leestijd
  • Reacties

Waardering

17 mei 2025 Business bouwen
Als je een bedrijf(je) wil oprichten, is dit het boek dat je nodig hebt. Dit werk behandelt de vraag hoe je op een succesvolle manier een onderneming kan opbouwen.
Filip Smet beschrijft in Business bouwen zijn persoonlijke ervaringen in de ondernemerswereld. Na elk van zijn “tien geboden om met liefde te ondernemen” laat hij collega-experts uit verschillende sectoren hun praktijk-bevindingen vertellen. Al snel wordt het duidelijk dat een goed idee en een sterke planning wel vereist zijn, maar niet voldoende. Ondernemerschap heeft meer te maken met passie, zin en liefde om te ondernemen. Vanuit die visie en zijn eigen ervaring schreef hij dit boek.
De 35-jarige Filip Smet is in de technologie-wereld en de start-upsector bekend om zijn impact als ondernemer. Hij stichtte AMOTEK op met de bedoeling technologische innovaties te ondersteunen in diverse sectoren. Deze aanpak zorgde ervoor dat hij dit jaar gelauwerd werd door de Jong Voka Antwerpen-Waasland met de award Jonge Ondernemer 2025. Hij stelt zich tot doel om een nieuwe generatie ondernemers te helpen groeien. Zijn ervaring om een bedrijf van de grond af op te bouwen heeft hij eerder getoond.
Dit boek is de neerslag van zijn inzichten wat het betekent om een bedrijf succesvol te leiden. Het gaat hem vooral om de liefde voor het ondernemen zoals hij in de ondertitel van zijn werk duidelijk maakt: “Tien geboden om met liefde te ondernemen”. Hij ondersteunt zijn inzichten door na elk “gebod” experts aan het woord te laten. Dat geeft de verscheidenheid en toepasbaarheid van zijn ideeën concreet weer. Naast de passie is hij wel realistisch genoeg om te waarschuwen dat de beginnende ondernemer middelen moet voorzien om de rekeningen te betalen en investeringen te kunnen doen. Eigen loon komt echter op de laatste plaats. Als de ondernemer zijn passie heeft kunnen koppelen aan voldoende inkomsten, is het belangrijk dat hij zich laat omringen door de juiste medewerkers. Uiteraard is het ook in de businesswereld van belang om nieuwsgierig te blijven naar de nieuwste technologieën.
Smet geeft de beginnende ondernemer nog mee om niet te twijfelen, maar een duidelijk doel te stellen en daar dan gestaag naar toe te werken. Zo kan je leren uit ervaringen tijdens de verwezenlijking, maar is het wel belangrijk dat je de eerste stap durft te zetten.
In zijn nawoord legt hij de klemtoon op drie basisvragen bij de start van een project:
1. Hoe groot is de behoefte die je ontdekte?
2. Hoe groot is de markt waarop je gaat werken?
3. Hoeveel vertrouwen heb je zelf in de realisatie van je idee?
Business bouwen is een verhelderend boek. Uiteraard in de eerste plaats voor een jonge ondernemer die aan eender welke activiteit wil beginnen. Je hoeft hier zeker niet enkel te denken aan technologiebedrijven of informatica-toepassingen want de voorbeelden van de experts komen uit de meest verscheidene sectoren.
Het boek is ook interessant voor de leek die geen bedrijf wil opstarten maar met dit werk inzicht krijgt in de denkwereld van de jonge CEO van een firma. Hoe denken jongeren, of waaraan zouden ze moeten denken als ze een zaak beginnen. Filip Smet weet zo iemand op een zeer overtuigende en toch ook vlotte wijze zijn eigen ervaringen mee te delen en te begeleiden.

Paul Van Aelst
Filip Smet
Paul Van Aelst
Non-fictie
-
_Paul Van Aelst - Recensent
Meer van Paul Van Aelst

_Van zelfde auteur

_Nieuwste recensies

Bekijk alle nieuwe recensies