Wekelijks krijg ik via e-mail een nieuwsbrief van dit blad waarin kort de inhoud van het nieuwe nummer wordt voorgesteld. Ik ondernam nooit iets om mijn naam uit die malinglist verwijderd te krijgen, met de bedoeling enig contact te houden met 'de levende Vlaamse kerkprovincie'. En eerlijk gezegd, dat werkt wel, ik doorloop dus wekelijks minstens de hoofdingen van de aangeboden items.
Zo heb ik iets met Kaïn, die zopas met zijn brave broer Abel had afgerekend en daarop door God himself aangesproken, niet beter vindt dan te riposteren: 'ben ik de hoeder van mijn broeder'? Een flauw afweer, daar niet van, maar ik onthoud de vraag die zeker retorisch bedoeld was: ik ben toch niet de hoeder van mijn broeder. Is die niet groot en wijs genoeg om voor zichzelf te zorgen? Kain neemt hier afstand van elk soort paternalisme waarbij we ons ongevraagd gaan bemoeien met iemand anders' mentale huishouding. Ik ben zo avers van elk soort predikanten, profeten, missionarissen, betweters die mij 'niet gerust laten' te denken zoals ik denk. Ik heb nogal wat kandidaten voor een elfde gebod om eventueel toe te voegen aan de originele tien van Mozes. Eén daarvan zou zijn: 'Ge zult mekaar gerust laten … '
Ik verklaar mij nader.
Hier kan je eigenlijk in meegaan alleen, …: 1. welke eisen stellen we aan die authentieke elite, wie mag zich 'elite' noemen?; 2. welke rechten kennen we toe aan die elite?; en 3. hoe gaan we om met een zichzelf zo benoemde elite? En ik die dacht dat het tot de essentie van het christelijke denkgoed behoorde elke mens op zichzelf als een kind van God te zien. Zou hun God, hun Jezus ook op een 'authentieke elite' rekenen? Ik hoop maar van niet. Ik moet me alweer inhouden of ik kom af met een reeks Bijbelcitaten die afrekenen met dat soort volk. Wie zich verheft … De laatsten zullen … Als ge niet wordt als … Of ik iets heb tegen "superieure" mensen? Ik ken er wel wat en dat zou heel dom zijn, maar laat die superieuren dan vooral blij zijn met hun aangeboren of verworven superioriteit en laat hen vooral uitblinken in bescheidenheid en discretie.
Beetje eenzelfde sfeer. Er worden een paar van die elitemensen opgevoerd die het over één punt eens zijn: de rampzalige vervlakking van onze hedendaagse cultuur. Het is zomer en ik zie die mannen dan denken aan de gierend populaire muziekfestivals waar 'de jeugd' kritiekloos voor valt, de immens populaire Tour de France van dit jaar, de na twee jaar weer uitpuilende zomerterrasjes, de overrompeling van Zaventem voor een zitje op een Ryanair-vlucht richting een quasi orgastisch hedonisme … allemaal vanuit één drive: de commerciële belangen die bij het spel betrokken zijn. Ik vraag mij dan af of die niet vervlakte elite die jonge mensen dat unaniem gedeelde plezier misgunnen?
Even wordt Philip Herreweghe opgevoerd en zijn oude muziek die bijzonder scherp uithaalt naar het lage niveau van zijn publiek, een totaal gebrek aan melomaan niveau. Of doet hij chagrijnig richting André Rieu die moeiteloos het Maastrichtse Vrijthof telkens weer in vuur en vlam zet met zijn befaamde Kleine Garde Offizier … Ik kan enkel hoofdschudden.
Uit alweer een zelfde hoek: de politicus die zich helemaal plooit naar de simpele motieven van zijn populistisch opgepepte kiezerspubliek. In plaats dat die kiezers zich zouden plooien richting een degelijk geëngageerde kandidaat. En natuurlijk wordt daar dan met glorie Trump opgevoerd, in de geest van de typische Eyskens-boutade: Ik ben uw Leider, ik volg u.
Nou, wat is democratie anders dan luisteren naar de stem van de kiezer, ook als die objectief geen gelijk heeft?
De democratie wordt in vraag gesteld, en daar zijn wel goede redenen voor, alleen is het alternatief, het vorstelijk absolutisme zo verwerpelijk. Een elite die voorhield, en het zelf nog geloofde, dat zij door God persoonlijk op die troon waren geïnstalleerd.
Natuurlijk kun je vanuit een bepaald soort engagement aantrekkelijke alternatieven voor de democratie bedenken, toch bedank ik er feestelijk voor. Met dat persoonlijke engagement van grote leiders hebben we toch het allerergste meegemaakt in de 20ste eeuw, niet?
En dan moet het ergste nog komen …
4. Niet alle verandering is vooruitgang
Het is letterlijk de titel van een artikel in dit Tertio-nummer. En dat in een rooms-katholiek blad dat te maken heeft met een instituut dat op alle vlakken schreeuwt om verandering. Afstand nemen van een millennium toenemende starheid in denken en handelen en daar maar niet in slaagt.
Ik lees letterlijk: 'Niet alle verandering is vooruitgang en soms boeken we meer vooruitgang door te bewaren dan door te veranderen'.
Dat niet elke verandering uitkomt op een hallelujamoment, daarvan moet Tertio mij niet overtuigen, maar dan vraag ik ook hun instemming met mijn boutade dat elk principieel vasthouden aan de vertrouwde oude zekerheden uitloopt op stagnatie en ondergang. De natuur, dat leerde Darwin ons, gaf het beste voorbeeld, dat alleen verandering (en wat is evolutie anders?) instaat voor vooruitgang. Hoe een kleine bosmuis met wat 'veranderingen' uitkwam op een Einstein.
Nee, laat ons er geen pastiche van maken, leven leeft bij genade van verandering. Alles is flow en wat niet mee-flowt is veroordeeld tot roemloos outfaden …