Het Vrije Woord
Geschreven door Frank Roels
  • 258 keer bekeken
  • minuten leestijd
  • Reacties

8 januari 2025 Wat nodig is voor betere seks
' ... als je een orgasme wil ervaren. Dat is niet iets wat je doet, het overkomt je.' Dat zegt de Britse auteur Katherine Angel, in een interview over haar laatste boek, 'Morgen wordt seks beter' (De Standaard Weekblad 30 maart 2024).
Is dat niet curieus! En masturbatie dan, waarschijnlijk de bron van de meeste orgasmen, bij alle geslachten? Uiterst vreemd, bijna komisch, dat ze zulks doodzwijgt. Ja, ze heeft gelijk dat niet elke coïtus voor veel vrouwen prettig en bevredigend is – maar weten we dit al niet sedert de magistrale enquêtes van Alfred Kinsey en medewerkers (1953), en van anderen na hen, zoals Masters en Johnson? Vandaar ook de grote waarde van zelfbevrediging. Alleen moet een bevredigend seksleven ook aangeleerd worden – evenzeer als wiskunde, talen, informatica, lassen, voeding en hygiëne ... Reeds in 1926 beschreef Th. H. van de Velde in Het volkomen huwelijk de technieken hoe de man zijn echtgenote kan bevredigen.
Daar wringt het schoentje in onze culturen: seks is zonde, zeker buiten het huwelijk. 'Doe nooit wat onkuisheid is', is het zesde van de tien geboden, die de basis vormen van de joods-christelijke moraal. Hoe levend die is bleek zopas nogmaals: de (vorige) Vlaamse regering heeft in de nieuwe minimumdoelen voor de eerste graad secundair onderwijs de seksuele opvoeding geschrapt. In de oude versie stond: '5. De leerlingen kunnen zich uiten over en gaan respectvol om met vriendschap, verliefdheid, seksuele identiteit en geaardheid, seksuele gevoelens en gedrag'; '7. De leerlingen bespreken opvattingen over medische, psychische en sociale aspecten van samenlevingsvormen, veilig vrijen, gezinsplanning, zwangerschap en zwangerschapsafbreking'. Dat was al heel bescheiden in vergelijking bijvoorbeeld met wat Sensoa toont.
Gelukkig dat de lessen niet-confessionele zedenleer in het GO! (die niet onder het gezag staan van de Vlaamse overheid) wel in detail kunnen voorbereiden op het seksuele leven. (2 april 2024).
Maar nu hebben we een nieuwe Vlaamse regering, ditmaal met Vooruit, en zonder Open Vld. En wat staat daar op blz. 130 van het regeerakkoord? 'Het opsplitsen van leerlingen in het officieel onderwijs per levensbeschouwing is organisatorisch moeilijk. We maken daarom voor het officieel onderwijs de omslag naar een model waarin we twee uur interlevensbeschouwelijke dialoog voorzien in het basis- en secundair onderwijs binnen de lessentabel.'
Terwijl precies op 1 september de vernieuwde leerplannen van het vak niet-confessionele zedenleer in voege traden.
Meteen werd tegen de afschaffing van de levensbeschouwelijke vakken geprotesteerd door de vrijzinnig humanisten en de verdedigers van de lessen niet-confessionele zedenleer: Raymonda Verdyck, voorzitter van deMens.nu, en Sylvain Peeters, voorzitter van de Raad voor Inspectie en Kwaliteitszorg Zedenleer (RIKZ.Z). Wat gaat de minister van Onderwijs Zuhal Demir doen met de 130.000 leerlingen zedenleer? (En er zijn nog veel meer leerlingen diverse godsdiensten – maar ja, die kunnen naar de katholieke en andere godsdienstige netten ... )
Het protest van deMens.nu is rondgestuurd naar honderden bestemmelingen, maar in welke krant is het verschenen?
Hoe werkelijk uniek de lessen zedenleer (kunnen) zijn, heb ik al vaak onderstreept, laatst op de Algemene vergadering van Vooruit in Oostende. Maar dat weten de meeste ouders in Vlaanderen niet omdat hun geest in een katholieke school is gevormd. Hoe positief omarmen zij de seksualiteit?
Noot: het eerste deel van dit artikel werd opgestuurd naar De Standaard, maar is niet verschenen. Het tweede deel is later toegevoegd.
Het Vrije Woord
Frank Roels is em. prof. UGent en bestuurslid Nationale Confederatie van de Politieke Gevangenen en Rechthebbenden NCPGR-CNPPA.
_Frank Roels -
Meer van Frank Roels

_Recent nieuws

Bekijk alle nieuwe berichten

_Populair nieuws

Bekijk meer populair nieuws