Philipp Blom
Ludo Raeijmaekers
Non-fictie
  • 1451 keer bekeken
  • minuten leestijd
  • Reacties

Waardering

18 november 2020 Het grote wereldtoneel. Over de kracht van de verbeelding in crisistijd
We leven, althans in het westen, ondanks de pandemie in de beste der werelden. Nog nooit was er zo lang vrede, waren we zo rijk en voelden we ons zo veilig. Dat verhaal houden we onszelf in elk geval voor.
Maar wat als dit niet overeenkomt met de realiteit? Wat als de democratieën aan het afbrokkelen zijn, de haat en het polariseren wordt aangewakkerd? Wat indien de economische groei stagneert en gevaren zoals klimaatrampen en pandemieën zichtbaar toenemen?

In dit essay laat de auteur zien dat we ons ondanks onze welvaart in een crisis bevinden waarop we niet voorbereid zijn.
Het is tijd voor een nieuw groot verhaal op het podium van het wereldtoneel. Een nieuw verhaal waar in deze crisistijd de verbeelding terug aan de macht dient te komen.

Stilistisch is dit heldere betoog een plezier om te lezen en zelfs over te “mediteren”. De Salzburger Festspiele, ter gelegenheid van dit filosofisch werkje gecomponeerd, zijn in tijd en ruimte een enige gelegenheid om hierbij stil te staan en over na te denken.

Het blijft echter Spielerei en hoezeer men er zich ook in thuisvoelt, het noopt tot tegensturen en toetsen aan de realiteit. Om het met zijn (Philipp Blom) woorden te zeggen: je kunt ze niet vertrouwen!
Intellectueel valt het niet moeilijk te begrijpen dat bij eindigende middelen oneindige groei niet te verwezenlijken valt. Het mordicus vasthouden aan de materiële en commerciële zegeningen van de consumptiemaatschappij mondt vaak uit in een gestresseerde en oppervlakkige samenleving.

Er bestaat geen technologie die ons in staat stelt de crisis zonder materiële inkrimping te boven te komen. Het is bovendien gewoon krankzinnig om t wachten op een technologische oplossing.
De westerse mens heeft het behaaglijk in zijn gouden kooi midden een media virtuele realiteit. Gekoppeld aan een relativistische visie op waarden en normen zetten we de mensenrechten op losse schroeven, wat aanleiding geeft tot willekeur en dictatorschap.
De legitieme vraag van de auteur is dan ook: Komt na de Verlichting de verduistering? Komen ratio en ziel onder druk te staan?

Wij hebben nood aan nieuwe beelden en totems om het schouwtoneel te bevolken, sterkere nog en noodzakelijkere: beelden in symbiose met de natuur en onze planeet aarde.

Het verhaal van de toekomst zou wel eens veeleer doeltreffend dan nobel en heroïsch kunnen zijn!
Laat mij toe op te merken dat verhalen over klimaat eerder een bittere realiteit vormen. We worden met onze neus op de feiten gedrukt, een toekomst zonder verhaal waarin bijvoorbeeld de democratie als afgedankte coulisse op zolder van een romantische droom belanden.
Zal veiligheid over vrijheid komen te primeren?

De schrijver pleit voor verhalen gebaseerd op nationale hoop.

Duidelijk is zeker dat we ons aan het einde van iets bevinden. En dat het slot geen Hollywoodiaans happy end zal zijn…

Dus een compromisloos verhaal dat reeds gloort voor onze kinderen en kleinkinderen...
Philipp Blom
Ludo Raeijmaekers
Non-fictie
-
_Ludo Raeijmaekers -
Meer van Ludo Raeijmaekers

_Van zelfde auteur

_Nieuwste recensies

Bekijk alle nieuwe recensies