23 november 2018
Eerste ontmoetingen. Verering van de vooruitgang.
David Olusoga (°1970) is een populaire historicus, schrijver en tv-figuur. Hij is de zoon van een Nigeriaanse vader en een Britse moeder. Geboren in Lagos (Nigeria) emigreerde hij als kind samen met zijn moeder naar Groot-Brittannië. Hij groeide op in Newcastle en tegen de tijd dat hij veertien was, had zijn familie politiebescherming nodig tegen racistische aanvallen van het Front National. Hij studeerde geschiedenis van de slavernij aan de Universiteit van Liverpool. Daar realiseerde hij zich dat zwarte mensen minder zichtbaar waren in de media en historisch bijna onbestaande.
Na de universiteit werd Olusoga vanaf 2005 producent van geschiedenisprogramma’s. In 2014 werd hij tv-presentator van ondermeer een programma over de vergeten Indische, Afrikaanse en Aziatische troepen die vochten in de Eerste Wereldoorlog. In 2015 presenteerde hij op BBC twee documentaires als aanvulling op de serie ‘Civilisations’ van Kenneth Clark, uit de jaren 1969.
Dit boek ‘Eerste ontmoetingen – Verering van de vooruitgang’ hoort bij deze twee documentaires. Het boek bestaat uit twee delen die zeer verschillend van elkaar zijn.
In deel 1 – ´Eerste ontmoetingen´ – beschrijft Olusoga de koloniale ontdekkingstochten van Engelse, Portugese, Spaanse en Nederlandse kolonisten. Hij vertelt niet enkel over hun veroveringen, maar ook over de wederzijdse kennismaking met verschillende culturen en de uitwisseling van diverse kunstvormen.
Deel 2 – `Verering van de vooruitgang´ – handelt over artistiek innovaties en de reacties van individuele kunstenaars op de postindustriële moderniteit.
In deel 1 – ´Eerste ontmoetingen´ – beschrijft Olusoga de koloniale ontdekkingstochten van Engelse, Portugese, Spaanse en Nederlandse kolonisten. Hij vertelt niet enkel over hun veroveringen, maar ook over de wederzijdse kennismaking met verschillende culturen en de uitwisseling van diverse kunstvormen.
Deel 2 – `Verering van de vooruitgang´ – handelt over artistiek innovaties en de reacties van individuele kunstenaars op de postindustriële moderniteit.
Dit boek belooft veel maar blijft over de meeste van de aangestipte issues vrij oppervlakkig. Het is dus jammer dat Olusoga zijn onderwerpen niet verder uitwerkt. Er zitten erg originele ideeën in die het verdienen dat er dieper wordt op ingegaan. Misschien komt het boek beter tot zijn recht in combinatie met de twee documentaires waarbij het behoort. De ontelbare illustraties die de auteur deskundig gebruikt om zijn tekst te ondersteunen, missen in dit boek ook vaak hun doel: metersgrote schilderijen reduceren tot afdrukjes van 9 op 7 cm geeft verlies van zowat alle interessante details waarover de auteur juist vertelt om zijn stellingen te staven.
Olusoga kan wél zeer overtuigend schrijven. De kunstwerken die hij als voorbeelden gebruikt, zijn treffend gekozen en worden vrij volledig en met een originele kijk behandeld. Hij is ook kritisch tegenover bestaande wantoestanden.
Het is ook duidelijk dat Olusoga een grote interesse voor de geschiedenis heeft en heel wat opzoekwerk verrichtte. Dit boek vraagt er dan ook naar om op een meer consistente manier een vollediger beeld van de gebeurtenissen te krijgen.
Meer van Paul Van Aelst
Het is ook duidelijk dat Olusoga een grote interesse voor de geschiedenis heeft en heel wat opzoekwerk verrichtte. Dit boek vraagt er dan ook naar om op een meer consistente manier een vollediger beeld van de gebeurtenissen te krijgen.