10 oktober 2022
Hoe de hele Griekse oudheid in een lift past.
In Griekenland steeg “Hoe de hele Griekse oudheid in een lift past” snel naar de top van de verkoopcijfers. Dat heeft niet alleen te maken met enig chauvinisme, maar ook met de ‘archeostoryteller’, zoals de schrijver-archeoloog zich graag laat noemen. Even vlot en trendy als Varoufakis enige tijd geleden, maakt hij er een punt van droge kost om te turnen tot een toegankelijk en vlot leesbaar verhaal.
Dat gaat zo: twee onbekenden zitten vast in een defecte lift en beginnen een gesprek. Wat erop neerkomt dat de ene aan de andere uitlegt wat het verschil is tussen geschiedenis en archeologie en hoe het de Grieken reilde en zeilde tussen het paleolithicum (de oudste materiële vondsten) en het jaar dat Constantinopel Rome verdringt als hoofdstad van het Romeinse Rijk. Driehonderd bladzijden in een lift is best lang, maar het gaat wel vooruit met Papakostas.
De toch wel wat voorspelbare vragen van zijn toevallige leerling zetten niet echt een rem op de geschiedenis. Dat vraag-en-antwoordspelletje is niet nieuw – we kennen het sinds Plato – en zal zeker niet alle goden behagen, maar het hakt het betoog wel in hapklare brokken.
Tussen de feiten door krijgt de lezer ook nog wat petite histoire, wat best leuk is. Het doen en laten op de Olympus en de verhalen van Homeros passeren de revue, net als de namen van de bekendste filosofen, maar het boek blijft in de eerste plaats een geschiedenisboek over een wel zeer grote tijdspanne.
Tussen de feiten door krijgt de lezer ook nog wat petite histoire, wat best leuk is. Het doen en laten op de Olympus en de verhalen van Homeros passeren de revue, net als de namen van de bekendste filosofen, maar het boek blijft in de eerste plaats een geschiedenisboek over een wel zeer grote tijdspanne.
Elk hoofdstukje wordt betiteld met een referentie aan popmuziek en krijgt daarnaast een eenvoudige tekening die echter veeleer bij een schooluitgave voor de humaniora past. Ik vermoed dat het doelpubliek vooral daar te vinden is, wat niet wegneemt dat eender wie met die specifieke interesse in Hoe de hele Griekse oudheid in een lift past een laagdrempelige inleiding vindt. Hoog gaat de lift niet, maar hij gaat wel sneller en gemakkelijker dan de trap.
Nick De Clippel
Meer van Nick De Clippel
Nick De Clippel