1 december 2022
80 duurzame reizen. Inspirerende routes waarvoor je niet hoeft te vliegen.
De tekst op de achterflap zegt het: "Beleef Europa zonder één keer in het vliegtuig te moeten stappen". Bij elk van de 80 bestemmingen staan dan ook de CO² voetafdruk en het reisbudget.
Natuurlijk is het vliegtuig sneller en veelal goedkoper, maar deze editie in de serie van Lonely Planet legt het accent op de klimaatvriendelijkheid en op de totaal andere manier van beleving. Een reis per trein, per veerboot, met een plaatselijke bus of per fiets gaat traag en geeft je de kans om bewuster te leven en dat is in deze gejaagde tijden een even groot aandachtspunt als de bezorgdheid om het veranderende klimaat. Het minste dat we van dit boek kunnen zeggen is dat het inspireert!
Ongeveer een week
En kijk, de eerste route gaat over kunst en het is de hogesnelheidstrein van Amsterdam die je naar Parijs brengt via Antwerpen, Gent en Lille. Vertrekpunt: Amsterdam. Daar bezoek je natuurlijk de drie beroemdste musea die allemaal rond het Museumplein liggen. Dan brengt de Thalys je in een uur en 15 minuten naar Antwerpen. Daar bezoek je het huis van Rubens en wil je nog meer, ga dan naar Plantin-Moretus. Je zou gemakkelijk een uitstapje naar Brussel kunnen maken. "Een klein uur reizen" is zelfs wat overdreven tegenwoordig, het kan al sneller. Lille is de laatste halte en ook daar is kunst in overvloed. En waarom niet een dagtocht naar het Louvre in Lens? Het eindpunt van deze suggestie is Parijs, "een gigant op kunstgebied". Vanaf Gare du Nord ga je met de Thalys in 3,5 u weer terug naar Amsterdam en er zijn 11 treinen per dag.
CO²: 10, afstand: 513 km, overnachtingen: 6, vervoerskosten: 300 €
En kijk, de eerste route gaat over kunst en het is de hogesnelheidstrein van Amsterdam die je naar Parijs brengt via Antwerpen, Gent en Lille. Vertrekpunt: Amsterdam. Daar bezoek je natuurlijk de drie beroemdste musea die allemaal rond het Museumplein liggen. Dan brengt de Thalys je in een uur en 15 minuten naar Antwerpen. Daar bezoek je het huis van Rubens en wil je nog meer, ga dan naar Plantin-Moretus. Je zou gemakkelijk een uitstapje naar Brussel kunnen maken. "Een klein uur reizen" is zelfs wat overdreven tegenwoordig, het kan al sneller. Lille is de laatste halte en ook daar is kunst in overvloed. En waarom niet een dagtocht naar het Louvre in Lens? Het eindpunt van deze suggestie is Parijs, "een gigant op kunstgebied". Vanaf Gare du Nord ga je met de Thalys in 3,5 u weer terug naar Amsterdam en er zijn 11 treinen per dag.
CO²: 10, afstand: 513 km, overnachtingen: 6, vervoerskosten: 300 €
Bierbedevaart in België
De tweede suggestie is vermakelijk: trein van Brugge naar Antwerpen, Brussel en Parijs en proef overal de lokale biersoorten. In Brugge suggereert men de Brugse Zot, in Antwerpen een Bolleke. In Parijs stellen de auteurs een brouwerij voor. Een daguitstap zou Gent kunnen zijn.
De volgende suggesties zijn heel variabel. Je kan fietsen op de Scilly-eilanden, Britse kathedralen gaan ontdekken, de Glacier Express pakken in Zermatt. Het boek heeft daarnaast dikwijls aandacht voor specialiteiten qua eten en drinken.
De tweede suggestie is vermakelijk: trein van Brugge naar Antwerpen, Brussel en Parijs en proef overal de lokale biersoorten. In Brugge suggereert men de Brugse Zot, in Antwerpen een Bolleke. In Parijs stellen de auteurs een brouwerij voor. Een daguitstap zou Gent kunnen zijn.
De volgende suggesties zijn heel variabel. Je kan fietsen op de Scilly-eilanden, Britse kathedralen gaan ontdekken, de Glacier Express pakken in Zermatt. Het boek heeft daarnaast dikwijls aandacht voor specialiteiten qua eten en drinken.
Twee weken of langer
Heb je méér tijd dan een week, dan ligt heel Europa aan je voeten. Je kan Scandinavië op een duurzaam verantwoorde manier gaan ontdekken, je kan van Santiago via Porto naar de Douro, het mooiste spoorwegtraject van Portugal, eilandhoppen in Kroatië d.m.v. talrijke veerboten, fietsen van Londen/Amsterdam/Brussel naar Parijs of omgekeerd en eventueel met de trein weer terug. Mijn favoriet is "De Middellandse Zee". Je kan vanuit heel Europa met de trein naar Barcelona, dan ga je verder naar Montpellier, een dagtochtje naar Nîmes, naar Marseille (bouillabaisse!), naar Nice en even naar Cannes, je eindigt in Monaco. Vanuit de trein tussen Nice en Monaco heb je een schitterend uitzicht op de zee. Ik zou eraan toevoegen: ga dus aan de rechterkant zitten! De suggestie dat je vanuit Marseille naar de unieke Calanques moet gaan kijken, kan ik uit ervaring bevestigen. De moeite waard! De duur van de treinritten staat erbij en ook hoeveel er per dag rijden. De vervoerskosten worden op 160€ geschat en dat lijkt me aan de lage kant.
Heb je méér tijd dan een week, dan ligt heel Europa aan je voeten. Je kan Scandinavië op een duurzaam verantwoorde manier gaan ontdekken, je kan van Santiago via Porto naar de Douro, het mooiste spoorwegtraject van Portugal, eilandhoppen in Kroatië d.m.v. talrijke veerboten, fietsen van Londen/Amsterdam/Brussel naar Parijs of omgekeerd en eventueel met de trein weer terug. Mijn favoriet is "De Middellandse Zee". Je kan vanuit heel Europa met de trein naar Barcelona, dan ga je verder naar Montpellier, een dagtochtje naar Nîmes, naar Marseille (bouillabaisse!), naar Nice en even naar Cannes, je eindigt in Monaco. Vanuit de trein tussen Nice en Monaco heb je een schitterend uitzicht op de zee. Ik zou eraan toevoegen: ga dus aan de rechterkant zitten! De suggestie dat je vanuit Marseille naar de unieke Calanques moet gaan kijken, kan ik uit ervaring bevestigen. De moeite waard! De duur van de treinritten staat erbij en ook hoeveel er per dag rijden. De vervoerskosten worden op 160€ geschat en dat lijkt me aan de lage kant.
Basisgegevens
Dit boek is te zwaar om mee te pakken. Er staan af en toe herhalingen en foto’s in die je onderweg niet nodig hebt. De bedoeling is dat je thuis je reis voorbereidt. Je krijgt de basisgegevens over welke treinen wanneer rijden en hoe lang het duurt. Het is ten zeerste aan te raden om de treinritten te controleren wat betreft de uren, de frequentie en de duur van de rit, want dat verandert in heel Europa elk jaar. Een goede website, door kenners aanbevolen is seat61.com en natuurlijk de sites van de spoorwegmaatschappijen zelf. Het boek is zonder meer ideaal om beginnelingen op weg te zetten en gevorderden goesting te geven om weer te vertrekken.
Een landkaartje geeft een algemene indruk en een schematische tekening schetst de route. Een onmisbaar register sluit het boek af.
Gerda Sterk
Meer van Gerda Sterk
Dit boek is te zwaar om mee te pakken. Er staan af en toe herhalingen en foto’s in die je onderweg niet nodig hebt. De bedoeling is dat je thuis je reis voorbereidt. Je krijgt de basisgegevens over welke treinen wanneer rijden en hoe lang het duurt. Het is ten zeerste aan te raden om de treinritten te controleren wat betreft de uren, de frequentie en de duur van de rit, want dat verandert in heel Europa elk jaar. Een goede website, door kenners aanbevolen is seat61.com en natuurlijk de sites van de spoorwegmaatschappijen zelf. Het boek is zonder meer ideaal om beginnelingen op weg te zetten en gevorderden goesting te geven om weer te vertrekken.
Een landkaartje geeft een algemene indruk en een schematische tekening schetst de route. Een onmisbaar register sluit het boek af.
Gerda Sterk