8 september 2025
hoogbegaafd•zijn - Wat als 1+1 gelijk is aan 3?
De auteur is zelf hoogbegaafd en heeft twee hoogbegaafde kinderen. Als pedagoog probeert ze andere mensen met die begaafdheid te helpen. Ze verschijnt op tv en geeft interviews op de radio. Ze heeft zelf ondervonden wat het betekent om hoogbegaafd te zijn en daarom schrijft ze dit boek.
De meeste mensen met een doorsnee begaafdheid hebben geen idee hoe moeilijk het leven soms kan zijn voor hen die afwijken van de norm. Hardnekkige mythes zoals: ze zijn succesvol zonder moeite of ze zijn sociaal onbeholpen, doen aan het zelfbeeld van deze bepaalde groep geen goed.
Lore legt eerst uit waarom en voor wie ze dit boek schreef. Het is een hulp aan hoogbegaafden die zichzelf nog niet als zodanig hebben herkend, maar ook aan de mensen om hen heen, want voor een goed wisselwerking is begrip belangrijk.
Hoofdstuk 1 legt uit wat hoogbegaafdheid precies is, terwijl hoofdstuk 2 gaat over de identiteit van de hoogbegaafde, wat kan veranderen naarmate het kind opgroeit. Omdat zelfs gewone menselijke relaties moeilijk kunnen zijn voor iemand die buiten het patroon valt, vervolgt ze haar uitleg met Vriendschap, Partnerrelaties en Ouderschap. Vooral in die 3 hoofdstukken richt ze zich ook tot de omgeving van de hoogbegaafde.
In hoofdstuk 6 keren we weer terug naar de persoon zelf: hoe valt het mee op het werk en wat kan je doen om gewaardeerd te worden voor wat je kan? In het laatste hoofdstuk behandelt ze thema's die verbonden zijn met ontwikkeling en groei, zoals over- en onderprikkeling, het aangaan van leerprocessen, waardegebonden keuzes maken, e.a. In het Nawoord richt ze zich rechtstreeks tot de hoogbegaafde, maar ook tot zijn omgeving, want hoogbegaafdheid is geen losstaand aspect van iemands persoonlijkheid, het raakt de kern van het bestaan.
Het hele boek munt uit door de mooie vormgeving, met een duidelijke indeling in kleuren en schema's. De auteur geeft talloze voorbeelden die zich door de blauwe druk onderscheiden van de gewone tekst. Ze vertrekt heel dikwijls (een derde van de tekst) vanuit haar eigen ervaringen, maar die staan niet in het blauw. Alle namen zijn fictief, maar de getuigenissen zijn van echte personen.
Soms gebruikt ze "de mannelijke vorm om de leesbaarheid en vlotheid van de tekst te bewaren." Een IQ-test met een cijfer hoger dan 130 zegt iets, maar niet alles. Lees wat ze daarover vertelt. Lees ook hoe het proces van aanvaarding van de eigen aard verloopt.
In het onderdeel over succesvol omgaan met uitdagingen, wordt Anuna De Wever als sprekend voorbeeld genomen. Hoe zij complexe structuren analyseert en verbanden blootlegt "illustreert een intellectuele scherpte en maatschappelijke betrokkenheid die kenmerkend zijn voor veel hoogbegaafden met een sterk ethisch besef."
Of dit boek zijn doel bereikt, namelijk hoogbegaafden en hun omgeving inzicht geven in een gave die een probleem kan zijn, weet ik niet. Mij lijkt het soms dat er te veel voorbeelden gegeven worden en dan vooral uit het eigen leven van de auteur. Wie zich nog verder wil informeren, vindt in de uitgebreide literatuurlijst achterin misschien zijn gading. Er staan voornamelijk Engelstalige boeken opgelijst. Ook online vind je heel wat informatie.
Gerda Sterk
Meer van Gerda Sterk
Gerda Sterk